IT-specialundervisningshjælpemidler

Hvis dit barn er eller bliver diagnosticeret ordblind eller er svagtseende/blind, er der lovkrav om, at barnet skal have stillet en computer til rådighed.

Desuden indmeldes barnet i Nota, som er et statsligt bibliotek, der indlæser bøger, aviser samt andet undervisningsmateriale. Det er gratis at være medlem af Nota, og det er et livslangt medlemskab.

Alle elever har ret til at bruge it-værktøjer som App Wtiter og Txtanalyzer, men elever med ordblindhed eller andre læsehandicaps, svagtsseende, blinde m.m. bør bruge programmerne.

Det er derfor vigtigt, at eleverne i samarbejde med lærerne i det enkelte fag, træner at bruge hjælpeværktøjerne, for at have de bedste forudsætninger for læring, opgaveaflevering, prøveaflæggelse o.l.

Video om ordblindhed